lördag 3 september 2011

Turfmobilen

Ja nu tror ni säkert jag syftar på den här lilla gps-försedda saken man använder till att spela turf... men nej, jag syftar snarare på mitt turf-fordon of choice.
 Köpte denna cykel för två år sen i syfte att ha något att pendla till och från jobbet på (700m) och en o annan tur ner på stan.

Nu har den fått gå rätt hårt på sista tiden, har t.ex. aldrig behövt tvätta den men efter lite turfande ser den ut så här:
På bilden ovan syns även den nymonterade vattenflaskhållaren, ett måste för långa turfrundor. När jag turfar lämnar jag även det stora tunga låset hemma, skönt att slippa det extra skramlet.

Nästa steg nu när det blir rundor på flera mil var att förbättra sittställningen, köpte först bar-ends på biltema men de var helt kass, släppte på skruven till dom en gång och gängorna kom med ut. Stack då till cykelaffären och hittade dessa, har inte sett den här varianten förut men det är lätt de bästa bar-ends jag haft, grymt sköna:

 Nästa sak som behöver åtgärdas är nog däcken, har redan haft punktering på de punkteringssäkra däcken två gånger och de börjar bli rätt slitna... förhoppningsvis håller de ett tag till så att jag kan byta ut dom i vinter mot dubbdäck.


Nu köpte jag ju inte denna cykel för turf utan för att pendla 1400m per dag som sagt, den är långt ifrån ideal inne i stan där man ofta får hoppa upp och ner från trottoarkanter och tvärbromsa för medtrafikanter som ger sig ut mitt fram en, det är långt ifrån idealt med en klen fotbroms när man måste bromsa snabbt, enda fördelen är att den skriker så högt att folk hoppar ur vägen för en.

Satt och googlade runt på cyklar igår och fastnade för denna:
 Det är en Scott Scale 70 med hydrauliska skivbromsar fram och bak (2-kolvsok dessutom). Den är vad jag förstått delvis avsedd för terräng men även för att cykla snabbt med (28" hjul). Låter som en perfekt turf-hoj, stannar snabbt, går snabbt och har dämpare fram för trottoarkanterna. Om man nu bara hade 8k till övers...

2 kommentarer:

  1. Köp! Inget annat duger om man vill vara turfare i elitklass

    SvaraRadera
  2. Den där duger nog rätt fint för turfning vill jag tänka mig :). Hydrauliska skivbrombsar ska vara driftsäkra och pålitliga inför vintern, har jag hört. Det återstår att se för min del :)

    /Nattkryp @gefleturf.bloggplatsen.se

    SvaraRadera