torsdag 8 september 2011

Planerat in i minsta detalj...

Eller skulle rubriken ha varit "Det går aldrig som man tänkt sig?", aja, nu ska vi inte gå händelserna i förväg. Inför kvällens turfrunda hade jag gjort en noggrann planering där jag hade skrivit ut en karta och stakat ut en rätt optimerad rutt.

Med mobilen på styret (tack vara smidig telefonhållare för cykel från teknikmagasinet) och kartan i fickan satte jag fart på turfmobilen, direkt upptäckte jag mitt första hinder, radagast hade blockat zonerna på Mjärdevi, aja, ingen big deal bara att cykla förbi till nästa anhalt.

Det mesta flöt sen på bra, helt enligt planen som syns nedan (klicka för större bild):
Mot slutet gick dock planen helt åt skogen, det började när jag var vid Nearbridge och såg mipson på väg mot treesome, se det gröna och rosa krysset på bilden:
Jag funderar en lite snabbt på hur jag ska lösa detta, han kommer ju blocka min planerade väg genom Vallaskogen och sen universitetet... inte bra...

Bestämmer mig för en smygmanöver, jag slår av gps:n och cyklar för allt jag är värd för att komma före mipson till universitetet, cykeln knakar av belastningen och mjölksyran bränner i benen men det verkar fungera! En bit på vägen ser jag hur han sakta rör sig över fältet (gula strecket), precis när han kommer ut på asfaltsvägen ifrån grusvägen (gula krysset) susar jag förbi och ser hur han tar upp telefonen som för att ringa, perfekt tänker jag, det här ger mig lite försprång.

När jag nästan är framme vid nästa zon slår jag på gps:n, nu ser jag att mipson får världens fart mot zonen jag tänkt ta efter denna, så fort jag tagit zonen racear jag dit bara för att hitta mipson i zonen och han lyckas ta den före mig, jag satsar istället på korallen och mipson tar patchslope, så vi fick typ varannan.

Jag är helt slut efter racet upp från tinnerbäcken (gröna krysset), ser hur mipson rör sig mot vallacircle, bestämmer mig för att ta tunneln mot Ryd så länge för att invänta hans nästa drag.

Han rör sig nu mot gamla Linköping och jag inser att jag kan genskjuta honom genom att ta zonerna i Vallaskogen även om det blir att åka tillbaka samma väg som jag kom, vi slås ju om tredjeplatsen i Östergötland så det här är blodigt allvar ;)

Jag sätter fart på turfmobilen för allt jag är värd, benen bränner efter den förra spurten men det är bara att bita ihop, då kommer jag på att jag har hemmagjord sportdryck i min vattenflaska på min brors inrådan, vilken lättnad när den salta drycken rinner ner i halsen likt bumbibärssaft.

Med törsten släckt bär det av i full fart mot Vallaskogen, halvvägs dit ser jag att mipson har andra planer, han snor mina zoner från tidigare under kvällen! Surt men på ett sätt skönt, nu kan jag slå av lite på takten.

Framme i Vallaskogen stöter jag på nästa problem, batteriet i mobilen håller på att ta slut efter allt extraåkande och omplanerande på kartan, som tur är har jag min hemmabyggda portabla laddare med mig och likt MacGyver klarar jag mig ur även denna knipa:

Det blir en extra runda runt Djurgården och universitetet för att knycka några zoner från mipson innan jag rullar hemåt, man kan säga att det gick inte enligt plan men det är kul med lite action i stan, denna gång blev det en runda på 37km.




Slutligen en härlig bild som jag tog vid sixtyzone (när rundan fortfarande gick enligt plan)

Turfa lugnt!

4 kommentarer:

  1. Mycket underhållande och bra inlägg! Kände hur pulsen ökade och det började bränna i musklerna när ni slåss om universitetet. Galet!

    SvaraRadera
  2. måste hålla med, fan va sugen ja blev på å dra ut.
    /drassen

    SvaraRadera
  3. Härlig beskrivning som jag tycker beskriver de stunder som är de allra bästa med turfen. Just när någon annan dyker upp så spelar mjölksyra och att man redan trampat ett par mil ingen större roll. Tävlingsmomentet, åh, så härligt :).

    //Nattkryp

    SvaraRadera
  4. Haha det var kul att läsa det här. Visste inte att du hade en blogg.

    Från mitt perspektiv hade jag intagit zonerna i sydöstra delen av Linköping och tänkte avsluta rundan med Copzone och sedan hem, i princip. Men väl där var min hemväg blockerad av Frejo och någon till och jag ville inte åka hem redan så jag tog BetweenGoal för att avakta vart dom andra tog vägen. Frejo försvann från kartan så jag bestämde mig för Treesome efter en del velande. Efter den zonen så körde jag sedan i mörkret, på grusväg och navigerande mellan vattenpölar av okänt djup, mot GrassZone.

    Precis när jag kom fram till den asfalterade vägen så dundrar bussen förbi på en annars öde väg, men jag ser också en cyklist i hög fart på väg mot universitetsområdet. Kunde det har varit en turfare tänker jag, jag kollar min mobil men ser ingen röd gubbe men för att vara på den säkra sidan så kollar jag mobilen medan jag cyklar den korta sträckan mot Grasszone, och jodå strax dyker Frejos röda gubbe upp som intar zonen jag var på väg till! Jag småler lite medan jag i hög fart beger mig till nästa zon som ligger precis i närheten. Jag tar den och Frejo stannar till en stund men sedan blir det ett race till Kårallen som jag förlorar men jag sätter raka spåret (bokstavligen) till Patchzone och inser då att det är till min fördel eftersom Frejo in sin tur tar LiUzone som ligger mer åt Ryd hållet medan jag kan ta zonen i rondellen och sedan cykla mot stan och sedan hemåt söderut. :-)

    Som framgår av Sports Tracker kartan så tar han sedan tillbaka mina zoner men det är sånt som gör att man bara planerar en längre runda nästa dag :-)

    Min runda den kvällen: http://warded.se/turf/session/cc86b1c57600064d12c59e2cc5b6e8f0

    - Mipson

    SvaraRadera