onsdag 31 augusti 2011

Trött i benen

Idag blev det en lite kortare runda, tänkte först jag skulle vilat men så drog frun iväg och tränade agility så då passade jag på att ta en runda ändå.



Har varit nere i centrum två dagar i rad så idag blev det en sväng mot Skäggetorp och Ryd istället för omväxlingens skull även om det skulle resultera i färre zoner... det är ju ändå träningen man är ute efter.

Det var rätt lugnt ute idag förutom på vägen hem när jag skulle ta zonerna runt universitetet, dom hade Thunell blockat så fint och jag kände inte alls för att stå och vänta i 5 min, blir rätt snabbt kallt när cyklat sig genomsvettig.

Just det, ang. träning. Förutom att Turf är grymt kul så ser jag det som bra träning också, så ett mål förutom att hamna bra på topplistan är att kunna gå ner lite i vikt också. Har vägt in mig på 85kg så vi får se om det förhoppningsvis bär av neråt så småningom.

För övrigt så dog mitt pulsband efter 2/3 av rundan idag, antar att det är batteriet som behöver bytas, lite jobbigt men det kan vara en bra anledning till att vila några dagar.

Och så den obligatoriska statistiken:
Sträcka: 18.2 km
Tid: 1:17
Poäng: 1830
Medelhastighet: 14.2 km/h
Medelpuls: 138
Energi: 955 kcal

Jag kollade även upp hur mycket poäng som ackumulerats per timme på föregående runda nu när jag blivit av med alla dom zonerna, det blev 2 605. Det vill säga i princip lika mycket som jag fick i take points på den rundan.

11 kommentarer:

  1. Det är en väldigt optimistisk kaloriräknare i programmet du använder :P

    Ska bli intressant att bråka med dig i framtiden när jag återvänder

    //Roxen

    SvaraRadera
  2. Hehe, kanske det. Har dålig koll på vad man borde förbruka men hade hoppats på att den var hyffsat noggrann när den vet att aktiviteten är cykling samtidigt som den mäter sträcka, hastighet och puls samt att jag lagt in pulszoner i programmet utifrån min relativt höga maxpuls (runt 210-220).

    Ser fram emot mer motstånd i Linköping, alltid kul när man får tänka om totalt för det är massa annat folk ute.

    SvaraRadera
  3. Ang. energiförbrukning så har jag konsulterat min bror som har universitetsstudier i ämnet bakom sig, och tittar man på föregående pass där sports-trackern tyckte att jag förbrukat 1309 kcal så är det ca 200 kcal för mycket... men om man räknar in det man bränner under vilan efter passet så stämmer det rätt bra.

    SvaraRadera
  4. Tror inte på 1100kcal för 20km cyklat, då skulle jag kunna bränna över 1500kcal i timmen för en modest hastighet av 30km/h vilket kanske är vad jag skulle kunna bränna om jag maxar löpning under en timme(ca 15km i distans och jag väger då mer än dig), känns inte realistiskt när cykling vanligtvis kräver mindre energi under samma tid som löpning då större delen av kroppen då används och du får en större kraft att stå emot. På 1h 46m kanske det är rimligt att du bränner ca 100kcal under vila, 200kcal skulle nog krävas att din kropp endast består utav muskler då det skulle ge en total förbränning på en dag på över 2500kcal under vila.

    Fast jag säger inte att jag nödvändigtvis har rätt, jag har inga universitetsstudier att visa upp :P

    Men han får gärna förklara hur han räkna.

    Sen vet jag inte om programmen räknar med pulsen i beräkningen? Vet att Garmin först fått in det i beräkning av kcal på sina senaste klockor, eventuellt nått om att Polar haft ensamrätt på det innan. Bara för att du anger pulszoner är det inte säkert att programmet använder det för uträkning av kcal, men har själv inte testat något program på telefonen då jag bara kör med klocka så inget jag kan säga säkert :)

    Ok, överdriver mycket skitsnack nu på din nya fina blogg :)
    Happy turfing! :)

    SvaraRadera
  5. Nädå, alltid intressant med diskussioner. Ska se om jag få brorsan att lägga in en kommentar här också ;)

    Hm... googlade runt lite och det verkar vara ett känt problem att kaloriförbrukninge för sports-tracker är baserad på gång/löpning... Får se om man kan komma på ett bättre sätt att räkna ut det själv i så fall... får fråga brorsan om en formel som sagt.

    SvaraRadera
  6. Inte helt lätt att beräkna sin energiförbrukning. Det bästa är att mäta via ett Sensewear-armband från Body media. Men de är ganska dyra, och jag vet inte om de säljer till privatpersoner.

    Utifrån Harris-Benedict formeln för energiberäkning (en äldre men ändå regelbundet använd och relativt valid formel) så blir energiförbrukningen för dagen ca 2983kcal om dagen.

    Energibehov = BMR * aktivitetsfaktor
    Män:
    BMR=66,5 + (13,7 x vikt i kg) + (5,0 x längd i cm) - ( 6,8 x ålder) kcal/dag
    Aktivitetsfaktorer:
    Sängbunden: 1.2
    Lätt aktivitet: 1.3
    Medel aktivitet: 1.4 - 1.5
    Tung aktivitet: 1.75

    Aktiviteten beräknad på 1.5. Dras denna bort från formeln så försvinner ca 1000 kcal. - Detta är rimligen din energiförbrukning som kommer från cykelpasset. Sen kan detta värde variera lite på grund av viloförbränningen, vilket varierar med ålder, träningsgrad, diet mm. En artikel som publicerades nyligen undersökte de 45 minuters cykling på moderat intensitet och fann att energiförbrukningen var ca 200 kcal under 14 timmar.

    länk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21311363

    /Brorsan

    SvaraRadera
  7. Angående artikeln så var det alltså energiförbrukningen i VILA som var ca 200 kcal

    SvaraRadera
  8. Om man tar bort cyklingen för dagen så bör man väl multiplicera BMR med 1.3 för en dag för rörelse som att gå etc under en vanlig dag och det som är kvar i det fallet borde inte bli 1000kcal.

    Mycket intressant artikel! 200kcal är mer än jag trodde från en så lätt ansträngning de cyklade på. Däremot så är det ju väldigt möjligt att de under de 45min kom 20km precis som frejo, så det är ju inte säkert att det gick åt mycket mer kcal under de 1h 45min än under de 45min. Och när man räknar ut hur mycket kcal som en aktivitet förbrukar använder man just det som sker under passet, vet inte själv med att man brukar lägga med det som sker under vilan efteråt? Antar att det har att göra med att det påverkas av många fler faktorer då man kan genomföra rätt mycket under dom timmarna. Och studien är ju inte så omfattande så säger ju inte så mycket mer än vad som sker vid just det specifika tillfället.

    Så jag tror fortfarande på att 1000kcal för cykling på 1h 45 min som resulterar i 20km är för mycket, för så tung, dåligt tränad tror jag inte att han är eller så värdelös cykel så att det blir så ineffektiv cykling.

    SvaraRadera
  9. Fick tips om dietistxpfree från kostdata av brorsan.
    På ett ställe i det programmet kan man mata in diverse aktiviteter. Jag provade att mata in följande (utifrån tiden jag låg i de tre olika pulszonerna enligt sports-tracker):
    Cykling lätt 80 min: 550 kcal
    Cykling medel 15 min: 144 kcal
    Cykling intensiv 10 min: 124 kcal

    544+155+124=818 kcal, kanske är mer rimligt för själva träningspasset?

    SvaraRadera
  10. Hade du pulsband?

    Drar du bort kanske 100kcal iaf då jag antar att minst 20min av den lätta cyklingen var när du stod still så behöver det inte längre vara orimligt, enligt mig då.

    Dock litar jag inte på dina pulszoner så länge du inte gjort ett maxpulstest :P

    SvaraRadera
  11. Ja jag hade pulsband.
    Senast jag gjorde "maxpulstest" var på mönstringen, då kom läkaren ut efter ett tag för min puls toppade 228 ;) men jag fick fortsätta så länge jag mådde bra.

    Det var 10 år sen drygt så nu är den nog lite lägre, dock är den relativt hög. Sticker jag ut och springer i ett rätt hårt tempo går den direkt upp i 180, när jag sen mot slutet tar i allt och spurtar de sista 400m eller så kan jag få upp den i 200.

    Har satt upp mina pulszoner så här:
    Maxpuls: 200
    Hard: > 180
    Moderate: > 160, < 180
    Light: < 160

    Kanske borde jag höja maxpulsvärdet något om det nu spelar någon roll för appen?

    Vill du se pulszonerna så klicka på "View full workout data" sen "Data View" och sen "Heart rate"

    SvaraRadera